سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت بهار

 

سه شنبه شب (5/9/92) ، حسن روحانی در برنامه ی زنده ی تلویزیونی که قرار بود به گزارش عملکرد 100 روزه ی دولت در زمینه های مختلف به خصوص حوزه ی اقتصاد بپردازد ؛ به اشتغالزایی در دولت نهم و دهم نیز اشاره داشت.

وی با نقد عملکرد دولت قبل در زمینه ی اشتغالزایی با کنایه گفت : "در سال‌های اخیر، شغل زیاد درست کردیم، منتها برای چینی‌ها و کره جنوبی مرتب شغل اضافه کردیم !"

از این رو تصمیم گرفتیم جواب صحیحی برای این سوال پیدا کنیم ؛ " واقعا کدام دولت برای خارجی ها شغل ایجاد کرده"؟

همانطور که می دانید یکی از مفاد توافقنامه ی اخیر ژنو "لغو تحریم های صنعت خودرو سازی علیه ملّت ایران" بود . ظاهرا این لغو تحریم برای کاهش فشارها بر ملّت ایران بود ، امّا عجله نکنید ، همه چیز به آن سادگی که در ابتدا به نظر می رسند نیست !

برای رسیدن به درک بهتری از دلیل لغو این تحریم بد نیست بخشی از صحبت های "ناتالی گوله" یکی از نمایندگان سنای فرانسه بعد از امضای توافق نامه را با هم بخوانیم :

 " توافقنامه ژنو برای فرانسه نعمت است؛ زیرا در هیچ کشوری به اندازه ایران ماشین‌های «پژو» و «رنو» در تردد نیست . . . این توافق یک معجزه است؛ مانند اینکه گنج یا سرزمینی بکر را کشف کنیم و کارگران فرانسوی نیز از بیکاری نجات پیدا می‌کنند.در حقوق بین‌الملل قواعد دوگانه تازگی ندارد. بدین معنا که با ایران بسیار سخت گیرانه رفتار می‌کنند اما به اسرائیل که سرزمین‌های فلسطینی را علیرغم همه قطعنامه‌های صادر شده اشغال می‌کند، کاری ندارند. نسبت به عربستان هیچ سخت گیری وجود ندارد، چون از ما یک میلیارد و 300میلیون یورو سلاح خریداری می‌کند. سیاست بین‌الملل پر از دو روئی است."

این صحبت ها زمانی باورپذیرتر می شود که مروری هم بر مطلب چند سال قبل نشریه ی فرانسوی "مدیا لیبر" داشته باشیم :

"خبرهای بد برای شرکت پژو پشت هم ردیف می‌شوند. شرایط بد باعث شده تا این شرکت 2500 پست شغلی را در آزمایشگاه‌ها و 8000 مورد را در کارخانه‌های مختلف خود ملغی اعلام کند. این‌ها همه به دلیل همسویی فرانسه با سیاست‌های ضدایرانی ایالات متحده است. شرکت پژو هر ساله در حدود 700 هزار اتومبیل را در بخش صادرات به فروش می‌رساند. از این میزان تعداد 458 هزار خودرو در سال 2011 در ایران فروخته شده است. صادرات این شرکت تنها در شش ماه اول سال 2012 تعداد 200 هزار خودرو کاهش داشته و چشم پوشی شرکت پژو از بازار پرسود ایران صرفا به دلیل همسویی با سیاست‌های نومحافظه کاران آمریکایی در واشنگتن بوده است؛ باز هم نومحافظه کاران آمریکایی !"

این نشریه همچنین می افزاید : "پژو که در سال 2010 سود فراوانی برد و در سال 2011 در حدود 200 میلیون یورو را میان سهامداران خود توزیع کرد، امروز به دلیل افول بازار اروپا، به ویژه اسپانیا و ایتالیا، با وضعیت خطرناکی مواجه شده است. این شرکت در ماه فوریه تصمیم گرفت از ماه مارس به بعد ارسال محموله‌های خود به مقصد ایران را به حال تعلیق درآورد. این تصمیم خطرناک می‌تواند منجر به از میان رفتن 8000 پست شغلی در این شرکت صنعتی بزرگ شود."

قضاوت بر عهده ی شما .

 


ارسال شده در توسط بهاری

جنبش وبلاگی خدا قوت مردمی نژاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر