سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ولایت بهار

 

رأی جریان احمدی نژاد

رأی جریانات مقابل اصولگراها

رأی اصولگراها

سال(+دور) انتخابات

  "فاقد نماینده"

23

  5

80

5/5

17

6

84-1

17

10

"فاقد نماینده"

84-2

25

13

"فاقد نماینده"

88

­­"فاقد نماینده"

18/5

12/5

92

 

 

 

 

 

چند برداشت :

1-در سال 84 با ظهور جریان احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ، رأی اصولگرا ها نسبت به سال 80 نه تنها کاهش پیدا نمی کند ، بلکه افزایش هم می یابد و این به این معناست که این جریان دارای بدنه ی اجتماعی جدا از اصولگراها دارد و اساسا اصولگرا بودن احمدی نژاد فرضیه ای غیرقابل قبول است .

2-افزایش رأی احمدی نژاد در دور دوّم نسبت به دور اوّل در سال 84 خیلی بیشتر از کلّ رأی اصولگرا هاست !!! این بدین معناست که احمدی نژاد ، پیروزی در انتخابات 84 را به هیچ وجه مدیون اصولگراها نیست .

3-جریان احمدی نژاد آنقدر پشتوانه ی مردمی یا به عبارتی "رأی" دارد که اصولگرایان که در سال 84 با 2 نماینده وارد میدان شدند ، در سال 88 به کلّی میدان رقابت(رقابتی که از پیش خود را بازنده ی آن می بینند) را ترک می کنند و همه ی تلاش خود را در جهت مصادره ی احمدی نژاد به نفع اصولگرایان به کار می گیرند .

4-مصادره ی احمدی نژاد به نفع اصولگرایان تا حدّی جواب می دهد (امام خامنه ای:مردم این دولت را به عنوان دولت اصولگرا می شناسند.) امّا مردمی که نظرشان به سمت احمدی نژاد جلب شده همان مردمی هستند که جریانات مقابل اصولگرایی - با هر نقصی که داشتند – نسبت به اصولگرایان – که گاها تحجّر و استفاده ی ابزاری از دین در رفتارشان نمود پیدا می کرد- برایشان جذّابیت بیشتری داشت . به عبارت دیگر هرچند رأی دهندگان به احمدی نژاد ، جریان احمدی نژادی را هم به اصولگرایان و هم به جریان مقابل اصولگرایی ترجیح می دهند ، امّا در مقایسه تمایل به این دو جریان (در صورت حذف جریان احمدی نژاد) تمایل کم تری به اصولگرایان دارند .(همانطور که در آمار های سال 80 و دور اوّل سال 84 مشهود است)

5-در سال 92 طی اقدامی شگفت انگیز کاندیدای احمدی نژادی میدان حذف می شود ! بخشی از مردم که به قول یکی از آن ها که می گفت : "من 90 سال سن دارم ! هیچکس غیر از احمدی نژاد برایمان کار نکرد!" اشتیاقی برای شرکت در انتخابات نداشتند . امّا بقیه ی رأی ها باید به همان مقدار که از اصولگرایان و اصلاح طلبان به احمدی نژاد رسیده بود ، به این احزاب می رسید ولی به خاطر اینکه مردم این دولت را به اصولگرایی می شناختند رأی های بیشتر از سهم اصولگرایان به سبد اصولگرایی رسید . در حقیقت اصولگرایان که سال 84 ، حدود 6 میلیون رأی داشتند در عرض 8 سال دولت احمدی نژاد - با جهشی شگفت انگیز - نزدیک دو برابری مواجه شده و در سال 92 به رأی بیش از 5/12 میلیون رسیدند و در حقیقت این افزایش رأی شگفت انگیز را مدیون احمدی نژادند(و البته شورای نگهبان هم با رد صلاحیت گزینه ی مورد نظر حامیان احمدی نژاد نقش خود را به خوبی ایفا کرد!) !

6-ضرب المثلی است که می گوید "یک اصولگرا هیچ وقت مدیون کسی نمی ماند !" و ضرب المثل دیگری است که می گوید "اگر دستت را با یک مَن عسل وارد دهان اصولگرایان کنی باز هم گاز می گیرند!" . همانطور که اشاره شد ، اصولگرایان مدیون احمدی نژاد نماندند و با هدیه ای به نام "احضاریه به دادگاه!" از خجالتش درآمدند !

حُسن این وقایع گذرا بودنشان است . . .امّا ؛ روزی که بهار بیاید زغال سهمی جز روسیاهی نخواهد داشت . . .

 


ارسال شده در توسط بهاری

جنبش وبلاگی خدا قوت مردمی نژاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر